סוליטר מרכזי
החידה העתיקה הזו הייתה חביבה מאוד על סבתותינו, ורובנו, אני מתאר לעצמי, נתקלנו מדי פעם בלוח "סוליטר" — לוח עגול מלוטש עם חורים החתוכים בו בדוגמה גיאומטרית, וגולה זכוכית בכל חור. לפעמים שמתי לב לאחד על שולחן צדדי בטרקלין קדמי פרברי, או שמצאתי אחד על מדף בקוטג' כפרי, או ששמו לב לאחד בפונדק דרכים. לפעמים הם מהצורה המוצגת לעיל, אך נפוץ באותה מידה שהלוח יהיו לו ארבעה חורים נוספים, בנקודות המסומנות בנקודות. אני בוחר בצורה הפשוטה יותר.
אף על פי שלוחי "סוליטר" עדיין נמכרים בחנויות הצעצועים, די יהיה אם הקורא יכין עותק מוגדל של הנ"ל על גיליון קרטון או נייר, ימספר את ה"חורים," ויספק לעצמו `33` אסימונים, כפתורים או שעועית. כעת הניחו אסימון בכל חור פרט למרכזי, מס' `17`, והחידה היא להסיר את כל האסימונים בסדרת קפיצות, למעט האסימון האחרון, שאותו יש להשאיר בחור המרכזי הזה. מותר לך לקפוץ אסימון אחד מעל האסימון הבא לחור פנוי מעבר לו, בדיוק כמו במשחק הדמקה, והאסימון שקפצו מעליו מוסר מיד מהלוח. רק זכור שכל מהלך חייב להיות קפיצה; כתוצאה מכך תסיר אסימון בכל מהלך, ושלושים ואחת קפיצות בודדות כמובן יסירו את כל שלושים ואחד האסימונים. אבל מותרים מהלכים מורכבים (כמו בדמקה, שוב), כל עוד אסימון אחד ממשיך לקפוץ, כל הקפיצות נחשבות למהלך אחד.
הנה ההתחלה של פתרון דמיוני שישמש כדי להבהיר לחלוטין את אופן התנועה, ולהראות כיצד הפותר צריך לכתוב את ניסיונותיו: `5-17`, `12-10`, `26-12`, `24-26` (`13-11`, `11-25`), `9-11` (`26-24`, `24-10`, `10-12`), וכו', וכו'. הקפיצות הכלולות בסוגריים נחשבות למהלך אחד, מכיוון שהן נעשות עם אותו אסימון. מצא את המספר המועט ביותר של מהלכים אפשריים. כמובן שאסורות קפיצות אלכסוניות; אתה יכול לקפוץ רק בכיוון הקווים.
מקורות:
- שעשועונים במתמטיקה, הנרי ארנסט דודני שאלה 227