האולימפיאדה לצעירים, תש"פ, גמר
כיתות ג-ד כיתות ה-ו-
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(1) - 5 ישרים, 8 חיתוכים
ציירו 5 ישרים, כך שתהיינה ביניהם בדיוק 8 נקודות חיתוך.
מקורות:נושאים:קומבינטוריקה -> גאומטריה קומבינטורית גאומטריה -> גאומטריה במישור קומבינטוריקה -> בדיקת מקרים -> תהליכים -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(2) - מי אוהב קולה?
לשמואל 4 ילדים: אוהד, בני, גיא ודור. לכל אחד מהם יש שתייה אחת שהוא אוהב (אין 2 אנשים עם שתייה משותפת): מים, קולה, ענבים ותפוזים.
בנוסף,לכל אחד יש גם מקצוע מועדף (ואין 2 עם אותו אחד): מתמטיקה, פיזיקה, מדעי המחשב וכימיה.רמזים:
- 1. אוהד אוהב מדעי המחשב
- 2. מי שאוהב מתמטיקה לא שותה תפוזים
- 3. דור לא אוהב פיזיקה
- 4. בני שותה מים
- 5. גיא לא שותה ענבים
- 6. הילד שאוהב כימיה שותה ענבים
- 7. בני לא אוהב מתמטיקה
השאלה: מי אוהב קולה?
מקורות: -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(3) - לחתוך לארבעה חלקים
צורות גיאומטריות נקראות חופפות אם הן מתלכדות כאשר שמים אותן זו על זו.חתכו את הצורה הבאה לארבעה חלקים חופפים:
מקורות:נושאים:גאומטריה -> גאומטריה במישור -> סימטריה קומבינטוריקה -> גאומטריה קומבינטורית -> חתכו צורה גאומטריה -> גאומטריה במישור -> העתקות של מישור -> העתקות חפיפה (איזומטריות) -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(4), כיתות ה-ו(4) - הרכבת סכום
הרכיבומהספרות `1,2,3,4,5,6,7,8,9` שלושה מספרים, כך שאחד מהם יהיה סכום של השניים האחרים.
מקורות:
יש להשתמש בכל ספרה בדיוק פעם אחת -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(5) - כמה אפשר לחבר?
מהו המספר של התוצאות האפשריות של תרגילי חיבור מהסוג `א + ב`
מקורות:
כאשר א ו-ב שני מספרים חיוביים חד ספרתיים שונים? -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(6), כיתות ה-ו(6) - כרטיסים עם ספרות
לרחל יש שלושה כרטיסים עם ספרות שונות, שכולן גדולות מ-0. רחל הרכיבה מהכרטיסים האלה את כל המספרים התלת ספרתיים האפשריים וחישבה את סכומם.
הוכיחו כי הסכום מתחלק ב-3מקורות:נושאים:תורת המספרים -> חשבון השאריות -> סימני חלוקה -> סימני חלוקה ב-3 וב-9 לוגיקה -> הגיון הוכחה ודוגמה -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(1), כיתות ה-ו(1) - הרכבת סכום
הרכיבומהספרות `1,2,3,4,5,6,7,8,9` שלושה מספרים, כך שאחד מהם יהיה סכום של השניים האחרים.
מקורות:
יש להשתמש בכל ספרה בדיוק פעם אחת -
שאלה מהמקורות: כיתות ה-ו(2) - לטיול יצאנו
כיתה ד', המונה 32 תלמידים, יצאה לטיול. על התלמידים היה להביא כובעים, משקפי שמש ובקבוקי שתייה.
אין ילד ששכח את כל הדברים האלה, אבל:- מבין התלמידים שהביאו כובעים,9 שכחו משקפי שמש,
- מבין התלמידים שהביאו משקפי שמש,7 שכחו בקבוקי שתייה,
- ומבין התלמידים שהביאו בקבוקי שתייה,10 שכחו משקפי שמש.
כמה מהתלמידי מהכיתה הביאו את כל מה שדרוש לטיול?
מקורות:נושאים:אריתמטיקה אלגברה -> בעיות מילוליות לוגיקה -> הגיון תורת הקבוצות קומבינטוריקה -> בדיקת מקרים -> תהליכים -
שאלה מהמקורות: כיתות ה-ו(3) - כחול או כתום?
בציור ריבוע ABCD ומקבילית BCEF. איזה שטח גדול יותר: הכחול או הכתום?
מקורות: -
שאלה מהמקורות: כיתות ה-ו(4) - צייד ביער הקסום
ביער הקסום חי שבט המונה 150 אנשים. כל יום אנשי השבט מנסים להתארגן כדי ללכת לצוד יחד,
וכל יום כל אחד משתתף או לא משתתף לפי בחירתו. הוכיחו שבמהלך שבוע אחד בוודאות יהיו שני אנשים שיגיעו בדיוק באותם הימים.
הערה: גם ביער הקסום,בשבוע יש 7 ימים.מקורות:נושאים:קומבינטוריקה -> עקרון שובך היונים