האולימפיאדה לצעירים, תשע"ט, גמר
כיתות ג-ד כיתות ה-ו-
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(1) - כמה שקרנים?
תייר מטייל בארץ של שקרנים ודוברי אמת. כל דוברי האמת תמיד אומרים את האמת, וכל השקרנים תמיד משקרים.
התייר פוגש ארבעה חברים :אליס, בטי ,ג'ון ודונלד ,ושואל אותם" :כמה מארבעתכם שקרנים"?
אליס עונה :0
בטי עונה: 1
ג'ון עונה : 2
דונלד עונה: 3
האם ניתן לדעת בוודאות כמה מהם שקרנים?
מקורות: -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(2), כיתות ה-ו(2) - סוגריים
הוסיפו סוגריים כדי שהתוצאה תהיה הגדולה ביותר:
`10000-1000-100-10-1`
מקורות: -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(3) - חמור באמצע
אבי,בני וגדי שיחקו ״חמור באמצע״ - בכל רגע מישהו עומד באמצע,ומנסה לתפוס כדור שהשניים האחרים מתמסרים בו.אם הוא מצליח,אחד מהשניים האחרים מחליף אותו.
מקורות:
לאחר המשחק הסתבר שאבי עמד באמצע 8 פעמים,בני 4 פעמים,וגדי 13 פעמים.
מי היה הראשון ומי האחרון שעמדו באמצע? -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(4), כיתות ה-ו(4) - הבונה והחפרפרת
ישנה חלקת אדמה שצורתה ריבוע `4 times 4` המחולקת למשבצות של `1 times 1`.הבונה רוצה לבנות עליה בית שתופס 4 משבצות, שממבט על יראה כך:
החפרפרת רוצה להפריע לו. למטרה זו היא יכולה לחפור בורות, שכל אחד מהם תופס משבצת אחת. אי אפשר לבנות על המשבצות שהפכו לבור. מה הוא המספר הקטן ביותר של בורות שצריכה לחפור החפרפרת, כדי שהבונה לא יוכל לבנות את הבית?
מקורות:נושאים:קומבינטוריקה -> בדיקת מקרים -> תהליכים קומבינטוריקה -> צביעות קומבינטוריקה -> גאומטריה קומבינטורית -> גאומטריה על נייר משבצות -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(5) - סופגניות
איילה, בני, גילי, דני והדס קיבלו מארז סופגניות ובו
- 10 סופגניות עם ריבת חלב
- 8 סופגניות עם חמאת בוטנים
- 9 סופגניות עם שוקולד
- 11 עם ריבת תות
לכל אחד מהם יש את סוג הסופגניות האהוב עליו.
- איילה אכלה 5 סופגניות מהסוג האהוב עליה
- בני אכל 6 סופגניות מהסוג האהוב עליו
- גילי אכלה 7 סופגניות מהסוג האהוב עליה
- דני אכל 8 סופגניות מהסוג האהוב עליו
- הדס אכלה 9 סופגניות מהסוג האהוב עליה
אחרי זה נשארו להם 3 סופגניות מסוגים שונים. מהו סוג הסופגניות האהוב על כל אחד מהם?
מקורות: -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(6), כיתות ה-ו(6) - 6 על הלוח
על הלוח כתוב המספר 6. בכל שלב מותר להוסיף את הספרה 6 לסוף המספר (כך שהיא תהיה ספרת האחדות,) או להחליף את המספר בסכום הספרות שלו.
אילו מספרים ניתן לקבל בדרך זו? יש לתאר את כל קבוצת המספרים ולהסביר למה אין יותרמקורות:נושאים:אריתמטיקה תורת המספרים -> חשבון השאריות -> סימני חלוקה -> סימני חלוקה ב-3 וב-9 קומבינטוריקה -> אינדוקציה לוגיקה -> הגיון תורת המספרים -> חלוקה -> זוגיות אלגברה -> סדרות קומבינטוריקה -> בדיקת מקרים -> תהליכים -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(7) - סכום הריבועים
נתון מלבן ששטחו 13 והיקפו 20.על שתי צלעות סמוכות של המלבן בונים זוג ריבועים, כמו שמתואר בציור. מצאו את סכום השטחים של הריבועים.
מקורות: -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(1), כיתות ה-ו(1) - סוגריים
הוסיפו סוגריים כדי שהתוצאה תהיה הגדולה ביותר:
`10000-1000-100-10-1`
מקורות: -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(2), כיתות ה-ו(2) - הבונה והחפרפרת
ישנה חלקת אדמה שצורתה ריבוע `4 times 4` המחולקת למשבצות של `1 times 1`.הבונה רוצה לבנות עליה בית שתופס 4 משבצות, שממבט על יראה כך:
החפרפרת רוצה להפריע לו. למטרה זו היא יכולה לחפור בורות, שכל אחד מהם תופס משבצת אחת. אי אפשר לבנות על המשבצות שהפכו לבור. מה הוא המספר הקטן ביותר של בורות שצריכה לחפור החפרפרת, כדי שהבונה לא יוכל לבנות את הבית?
מקורות:נושאים:קומבינטוריקה -> בדיקת מקרים -> תהליכים קומבינטוריקה -> צביעות קומבינטוריקה -> גאומטריה קומבינטורית -> גאומטריה על נייר משבצות -
שאלה מהמקורות: כיתות ה-ו(3) - עוד חמור באמצע
אבי,בני וגדי שיחקו ״חמור באמצע״ - בכל רגע מישהו עומד באמצע,ומנסה לתפוס כדור שהשניים האחרים מתמסרים בו.
מקורות:
אם הוא מצליח, אחד מהשניים האחרים מחליף אותו. לאחר המשחק אבי אמר שהוא עמד באמצע 8 פעמים,
בני אמר שהוא עמד באמצע 4 פעמים וגדי שכח כמה פעמים הוא עמד באמצע.
הם גם זוכרים שבני הוא האחרון שעמד באמצע.תארו את כל האפשרויות למספר הפעמים שבהן גדי עמד באמצע,