האולימפיאדה לצעירים, תשע"ח, גמר
כיתות ג-ד כיתות ה-ו-
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(1) - צעצועים
ליונתן יש אוסף של צעצועי עץ. חלקם קוביות וחלקם כדורים, חלקם אדומים וחלקם כחולים.
ידוע שיש יותר כדורים מאשר קוביות, וידוע שיש יותר צעצועים כחולים מאשר צעצועים אדומים.
הוכיחו כי יש ליונתן כדור כחול.
מקורות: -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(2) - החרגול
ישנו דף משבצות אינסופי, באחת המשבצות שלו יושב חרגול. החרגול יודע לקפוץ שתי משבצות בכל כיוון אופקי או אנכי, והוא יודע לקפוץ למשבצת הסמוכה לפי אלכסון. האם יוכל החרגול להגיע אי פעם למשבצת שסמוכה למשבצת ההתחלתית לפי צלע?
מקורות:נושאים:קומבינטוריקה -> גאומטריה קומבינטורית קומבינטוריקה -> אינווריאנטים קומבינטוריקה -> צביעות -> צביעת שחמט -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(3) - ספרות במעגל
ספרות מ-1 עד 5 כתובות במעגל בסדר כלשהו. דני סיכם חמישה מספרים דו ספרתיים הנוצרים מזוגות
של ספרות שכנות על המעגל (בכיוון השעון). מצאו את כל האפשרויות לסכום זה.מקורות:נושאים:אריתמטיקה -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(4) - מכפלות שטחים
בציור מלבן ונקודה בתוכו. מעבירים דרך הנקודה שני קטעים מקבילים לצלעות המלבן שמחלקים את המלבן ל-4 מלבנים קטנים יותר.
הוכיחו כי מכפלת השטחים המקווקוים בתוך המלבן שווה למכפלת השטחים הלבנים בתוך המלבן.מקורות: -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(5), כיתות ה-ו(5) - כבשים וגמלים
לשמואל יש עדר בו 9 כבשים ו-5 גמלים. הוא רוצה לחלק את העדר בין שני בניו, יוסי ודני, כך שכל אחד מהם יקבל חלק שווה ערך.
מקורות:
ידוע כי 7 כבשים עולות כמו 3 גמלים. כיצד יכול שמואל לחלק את העדר בין שני בניו שווה בשווה, בלי למכור אף חיה? -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(6), כיתות ה-ו(6) - תמנוני הקסם
בים הקסום חיים תמנונים שיודעים לדבר. כל תמנון או תמיד דובר אמת, או תמיד משקר. יום אחד
התקיימה השיחה הבאה בין ארבעה תמנונים, אבי, בני, גידי ודני:
אבי: אני תמנון ירוק
בני: אני לא ירוק
גידי: כל התמנונים הירוקים שקרנים
דני: רק תמנון ירוק יכול להיות שקרן
מקורות:
ידוע שרק אחד מארבעה אלה שקרן, והשאר דוברי אמת.
א. מי הוא השקרן מבין ארבעה החברים? נמקו!
ב. האם ניתן לדעת מה הצבע שלו? -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(7), כיתות ה-ו(7) - בול עץ
ברשותכם בול עץ ארוך מאוד. האם תוכלו למדוד ממנו מטר אחד בדיוק,אם יש לכם לצורך זה
א. מקל באורך של מטר וחצי ועוד מקל באורך של 40 סנטימטרים,
ב. מקל באורך של מטר וחצי ועוד מקל באורך של 30 סנטימטרים,במידה ואין לכם שום כלי מדידה נוספים? נמקו!
מקורות:נושאים:קומבינטוריקה -> אינווריאנטים אלגברה -> בעיות מילוליות לוגיקה -> הגיון אריתמטיקה -> חילוק עם שארית -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(1), כיתות ה-ו(1) - כבשים וגמלים
לשמואל יש עדר בו 9 כבשים ו-5 גמלים. הוא רוצה לחלק את העדר בין שני בניו, יוסי ודני, כך שכל אחד מהם יקבל חלק שווה ערך.
מקורות:
ידוע כי 7 כבשים עולות כמו 3 גמלים. כיצד יכול שמואל לחלק את העדר בין שני בניו שווה בשווה, בלי למכור אף חיה? -
שאלה מהמקורות: כיתות ג-ד(2), כיתות ה-ו(2) - בול עץ
ברשותכם בול עץ ארוך מאוד. האם תוכלו למדוד ממנו מטר אחד בדיוק,אם יש לכם לצורך זה
א. מקל באורך של מטר וחצי ועוד מקל באורך של 40 סנטימטרים,
ב. מקל באורך של מטר וחצי ועוד מקל באורך של 30 סנטימטרים,במידה ואין לכם שום כלי מדידה נוספים? נמקו!
מקורות:נושאים:קומבינטוריקה -> אינווריאנטים אלגברה -> בעיות מילוליות לוגיקה -> הגיון אריתמטיקה -> חילוק עם שארית -
שאלה מהמקורות: כיתות ה-ו(3) - מכפלת שטחים
בציור מרובע בעל אלכסונים מאונכים. הוכיחו כי מכפלת השטחים המקווקים בתוך המרובע שווה למכפלת השטחים הלבנים בתוך המרובע.
מקורות: