אריתמטיקה, שברים
שברים מייצגים חלקים משלם או יחסים בין מספרים. נושא זה מכסה הבנה, השוואה, צמצום וביצוע פעולות אריתמטיות (חיבור, חיסור, כפל, חילוק) עם שברים ומספרים מעורבים. שאלות כוללות לעיתים קרובות יישומים מעשיים.
-
שאלה
שביעית מהמתמטיקאים הם פילוסופים, ותשיעית מהפילוסופים הם מתמטיקאים. מה יש יותר – פילוסופים או מתמטיקאים?
מקורות: -
שאלה
הדרך מהבית עד בית הספר לוקחת ליוסי `20` דקות. יום אחד, כשיוסי כבר היה בדרך לבית ספר, הוא נזכר ששכח את העט בבית. אם הוא ימשיך עכשיו את דרכו לבית הספר, הוא יגיע `3` דקות לפני הצלצול. ואם הוא יחזור הביתה להביא את העט, הוא יאחר לשיעור ב-`7 ` דקות. איזה חלק מהדרך לבית ספר עבר יוסי ברגע כשהוא נזכר שאין לו עט?
הערה: יוסי הולך כל הזמן במהירות קבועה.
מקורות: -
שאלה
כיצד לחלק `7` תפוחים בין `12` ילדים שווה בשווה, אם אסור לחתוך כל תפוח ליותר מ-`5` חתיכות?
מקורות:נושאים:אלגברה -> בעיות מילוליות אריתמטיקה -> שברים קומבינטוריקה -> בדיקת מקרים -> תהליכים תורת המספרים -> חלוקה -
שאלה
סכומם של כמה מספרים שווה ל-`1`. האם יתכן כי סכום הריבועים שלהם קטן מעשירית?
מקורות:נושאים:הוכחה ודוגמה -> בניית דוגמה אלגברה -> סדרות אריתמטיקה -> שברים אלגברה -> אי שוויונים -> ממוצעים בעיות מינימום ומקסימום -
הלו"ז של שלומי
שלומי מקדיש `1/3` מזמנו למשחקים בטאבלט, `1/5` מזמנו ללימודים בבית ספר, `1/6` לצפיית סרטים, `1/70` לפתרון בעיות מתמטיות ו- `1/3` לשינה.
האם זה אפשרי לחיות ככה?
מקורות: -
העוגיות
אמא של אבי, בני ודני השאירה בבוקר על השולחן צלחת עם עוגיות. אבי התעורר, אכל שליש מהכמות הכוללת של העוגיות והלך לבית ספר. אחרי זה קם בני, הוא לא ידע שאבי כבר אכל, אז הוא אכל שליש מהעוגיות שנשארו וגם הלך לבית ספר. אחרי זה דני התעורר ואכל שליש עוגיות ממה שנשאר. כאשר אמא שלהם חזרה הביתה, היא ראתה שנשארו `8` עוגיות. כמה עוגיות היו בהתחלה?
מקורות: -
שאלה
חשבו את הסכום:
`1/(1*2)+1/(2*3)+1/(3*4)+...+1/(99*100)`
-
שאלה
חשבו את המכפלה:
`(1-1/2)(1-1/3)(1-1/4)*...*(1-1/100)`
-
שאלה
חשבו את המכפלה:
`(1-1/4)(1-1/9)(1-1/16)*...*(1-1/225)`
נושאים:אלגברה -> טכניקה אלגברית -> נוסחאות כפל מקוצר אלגברה -> סדרות אריתמטיקה -> שברים אלגברה -> טכניקה אלגברית -> סכומים טלסקופיים -
חידה רוסית עתיקה
שני כורתי עצים, איבן ופרוחור, עבדו יחד ביער. הם התיישבו לאכול ארוחת צהריים. לאיבן היו `4` פיתות, לפרוחור - `8`. ברגע זה עבר לידם צייד וביקש להצטרף לארוחה, ואז הם חילקו את `12` הפיתות שווה בשווה בין שלושתם. אחרי הארוחה הצייד רצה מאוד להודות לכורתי העצים ונתן להם `15` גרושים. אחרי שהוא עזב, איבן ופרוחור התחילו לדון כיצד צריך לחלק את הכסף.
פרוחור הציע פשוט לחלק את זה שווה בשווה. אבל איבן טען, שזה לא יהיה הוגן, כי היה לו פי שתיים פחות פיתות, לכן, לדעתו, פרוחור צריך לקבל `10` גרושים ואיבן עצמו - `5`. וכיצד לחלק את הכסף בצורה הוגנת לדעתכם?